Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020

ΔΙΕΝΕΞΕΩΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ (περί του τόπου γεννήσεως του ήρωος Αθανασίου Διάκου)

 Ανακοίνωση από τον Πρόεδρο της Τ.Κ. Αθανασίου Διάκου, 

Κωνσταντίνο Μαστροκωστόπουλο 

Σημείωση "Επίκουρου" : 

Θεωρούμε ότι η προσέγγιση για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας όσον αφορά την κατα-γωγή του πανελληνίου ήρωος Αθανασίου Διάκου, δεν θα πρέπει να είναι η διελκυστίνδα ανάμεσα στις δύο Κοινότητες, ούτε να ερίζουν για την "οικει-οποίηση" του ήρωος του 1821, μέσω συνεντεύξεων σε τοπικά φύλλα και το διαδίκτυο.  Απεναντίας. Οι όποιες ιστορικές αναφορές και αποδείξεις (και όχι οι εικοτολογίες και οι επιθυμίες), θα πρέπει να αποτελέσουν το υλικό για ένα επιστημονικό Συνέδριο, όπου άπαξ και δια παντός, θα λυθεί το ζήτημα του τόπου γεννήσεως του Αθανασίου Διάκου.  Σοβαρά και όχι για λόγους επικοινωνιακούς. Ενώ για το ανακύψαν θέμα, έχει πάρει θέση (επικοινωνία με την Π.Στ.Ε.) και η Ένωση Δωριέων Επιστημόνων.

******************************************* 

Μένουμε κατάπληκτοι από τους ισχυρισμούς που προβάλλει ο πρόεδρος της Δωρικής Αδελφότητας, με τον οποίο συμφωνούν και τα μέλη του Δ.Σ. του Πολιτιστικού Συλλόγου Αρτοτινών, στη διαμαρτυρία που εξέφρασε εξαιτίας της αναγραφής σε ημερολόγιο, ότι ο Θανάσης Μασσαβέτας γεννήθηκε στην Άνω Μουσουνίτσα. 

Πρόκειται για το εβδομαδιαίο επετειακό ημερολόγιο –με χάρτινο εξώφυλλο- που επιμελήθηκε και εξέδωσε αποκλειστικά ο Δήμος Δελφών, στο πλαίσιο των δράσεών του εν όψει της επετείου των 200 ετών από την κήρυξη της Επανάστασης του 1821, αφιερωμένου στην προσφορά της Παρνασσίδας στην Επανάσταση, με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδος (ΟΠΑΣΤΕ) και το οποίο δεν έχει παρουσιαστεί, ούτε έχει ακόμα διανεμηθεί από το Δήμο. 

Παρά τους ισχυρισμούς της Δωρικής Αδελφότητας, ότι έχει στη διάθεσή της το σχετικό αποδεικτικό υλικό, που τεκμηριώνει κατά την άποψή της την αλήθεια ότι δήθεν η Αρτοτίνα είναι γενέτειρα του Αθανασίου Διάκου, εμφανίζεται από το περιεχόμενο των ισχυρισμών του ως αναληθής και ανιστόρητος, σχετικά με τα ζητήματα που αφορούν την βιογραφία του Αθανασίου Διάκου. 

Συγκεκριμένα ισχυρίζεται ότι: 

‘Επειδή πολλά έχουν ειπωθεί και θα ειπωθούν αναφορικά με το επίμαχο θέμα της Ακαδημίας Αθηνών, συμειώνεται ότι το 1949 ο ιστορικός ερευνητής Τάκης Λάππας έγραψε τη βιογραφία του Αθανασίου Διάκου και κατέληξε οτι ”…..γεννήθηκε όμως όπως και τ ́ άλλα αδέλφια του στην Αρτοτίνα”. Για τη συγκεκριμένη βιογραφία, η Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών του απένειμε το ”Βραβείο Αδελφών Παπαστράτου” δια την καλύτερη βιογραφία περί Αθανασίου Διάκου.’ 

Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική διότι : 

α) Η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε το 1946 το έργο του Τάκη Λάππα που είχε τον τίτλο ́ ́μολών λαβέ ́ ́και όχι το ́ ́ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΚΟΣ ́ ́ που εκδόθηκε το 1949. Το ́ ́μολών λαβέ ́ ́ δεν κυκλοφόρησε σε βιβλίο και ως εκ τούτου δεν είναι γνωστό τι έγραφε για τον τόπο γέννησης του Ήρωα. 

β) Ο Τάκης Λάππας στο έργο ́ ́ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΚΟΣ ́ ́ γράφει τα ακόλουθα: 

‘Άλλοι θέλουν τόπο που γεννήθηκε τη Μουσουνίτσα, κι’ άλλοι πάλι την Αρτοτίνα’. 

‘Δύσκολο να πάρει κανείς θέση πάνω σ’ αυτό και με βεβαιότητα να πεί την γνώμη του’. 

‘…..κατά την γνώμη μου, η καταγωγή του είναι απ’ τη Μουσουνίτσα, γεννήθηκε όμως στην Αρτοτίνα.’ 

‘θα πρέπει λοιπόν στην Αρτοτίνα να γεννήθηκε ο Διάκος όπως και τ’ άλλα αδέρφια του’. 

‘το πιο πιστευτό επίθετο του Διάκου είναι το Μασσαβέτας’. 

Τελικά ο Τάκης Λάππας δεν παίρνει καθαρή θέση όσον αφορά τη γενέτειρα, όπως προσπαθεί να τον παρουσιάσει ο πρόεδρος της Δωρικής Αδελφότητας. 

Για τον ίδιο λόγο ο Αρτοτινός Κωνσταντίνος Τσέλιος γράφει στη δική του σχετική εργασία ότι 

‘μελέτησα προσεκτικά τη ”βραβευμένη” από την Ακαδημία Αθηνών μονογραφία του Τάκη Λάππα και διαπίστωσα ότι, όχι μόνο δεν ξεκαθαρίζει τα αμφιλεγόμενα βιογραφικά στοιχεία, αντίθετα τα περιπλέκει ‘. 

Εννοεί, πως τα περιπλέκει, διότι αν ληφθεί υπόψη η γνώμη του συγγραφέα ότι το πιο πιστευτό επίθετο του Διάκου είναι το Μασσαβέτας, σημαίνει τότε, ότι ο πατέρας του Ήρωα ποτέ δεν πήγε στην Αρτοτίνα γιατί ποτέ δεν υπήρξαν εκεί Μασσαβεταίοι και κατά συνέπεια ο Διάκος γεννήθηκε στην Άνω Μουσουνίτσα. Ταυτόχρονα καταρρέει το σενάριο που κατέγραψε ο Γεώργιος Κρέμος, επειδή βασίζεται στη μετάβαση και την υιοθεσία του πατέρα από την Άνω Μουσουνίτσα στην Αρτοτίνα. 

Αναφέρει επιπλέον ο πρόεδρος της Δωρικής Αδελφότητας: 

Υπενθυμίζεται ότι, το 1921 κατά τον εορτασμό των 100 χρόνων από την επανάσταση, η Δωρική Αδελφότητα χρηματοδότησε και μετέφερε με τεράστιες δυσκολίες τον ανδριάντα του Αθανασίου Διάκου που κοσμεί στην πλατεία της Αρτοτίνας, το <<καπετανοχώρι>> όχι μόνο της Φωκίδας αλλά και όλης της Ελλάδας. Τότε, έξω από το κελί του Διάκου, η Κεντρική Επιτροπή Εκατονταετηρίδας αποτελούμενη από πρώην πρωθυπουργό, πρώην Προέδρους Δημοκρατίας, τον τότε Πρόεδρο της Βουλής, τον τότε Αρχιεπίσκοπο, Πρυτάνεις, Ακαδημα’ι’κούς κ.α τοποθέτησε την μαρμάρινη πλάκα που κοσμεί το κελί του Αθανασίου Διάκου η οποία αναφέρει τον Ήρωα της επανάστασης ως <<τέκνο της Αρτοτίνας>> και ουδέν πρόβλημα ή ένσταση ανέκυψε από κανέναν…..’ 

Ακόμη και στις ανωτέρω επισημάνσεις του ο κ. Πρόεδρος της Δωρικής Αδελφότητας εμφανίζεται ανενημέρωτος διότι: 

Τα αποκαλυπτήρια της προτομής (και όχι ανδριάντα) του Διάκου στην Αρτοτίνα έγιναν το 1930, κατά τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυση του Νεοελληνικού κράτους και όχι το 1921 όπως από άγνοια αναφέρει. 

Όπως γράφει η εφημερίδα ‘Ρουμελιώτης’ στις 2 Αυγούστου 1930, η επιτροπή αποκαλυπτηρίων της Δωρικής Αδελφότητας αποφάσισε σε συνεδρίαση την 30 Ιουλίου 1930, μεταξύ άλλων, η προτομή του Διάκου να στηθεί στην πλατεία της Αρτοτίνας και όχι στη Ιερά Μονή Προδρόμου, όπως αρχικά είχε αποφασισθεί 

‘ Επί της Ι. Μονής Προδρόμου εν η εμόνασεν ο Διάκος , θα εν τειχιωθεί πλαξ αναμνηστικών’. 

Άρα, λοιπόν, την τοποθέτηση της πλάκας πραγματοποίησε η Δωρική Αδελφότητα και όχι η Επιτροπή Εκατονταετηρίδας. Απλά όταν είχε ήδη αρχίσει ο Αρτοτινός Κώστας Κούστας, που ενημέρωνε αναλόγως παλαιότερα και τον ιστορικό συγγραφέα Γεώργιο Κρέμο, να διεκδικήσει και τη γενέτειρα του Ήρωα, έγραψαν κατά πάσα πιθανότητα με την δική του παρότρυνση, το συγκεκριμένο επίγραμμα στην πλάκα ώστε να φαίνεται πως η Κεντρική Επιτροπή (αν ήταν δυνατόν !!!!!!!!) ενημερώνει τους επισκέπτες της μονής ότι ο Διάκος είναι τέκνο της Αρτοτίνας. Τελικά, όπως προκύπτει από τα προαναφερθέντα, ο κ. Πρόεδρος της Δωρικής Αδελφότητας εάν θέλει να είναι αξιόπιστος απέναντι στο κοινό που διαβάζει τις δημοσιεύσεις του, οφείλει τουλάχιστον να είναι ενημερωμένος, να μεταφέρει την πραγματικότητα και να μην παρασύρεται από όσους προσπαθούν εδώ και πολλά χρόνια με μυθεύματα να παραπληροφορήσουν τον κόσμο, σχετικά με τα προσωπικά βιογραφικά στοιχεία του Αθανασίου Διάκου – Μασσαβέτα. 

Η θέση ότι η γενέτειρα του ήρωα Αθανασίου Διάκου, είναι η ομώνυμη κοινότητά μας, τεκμηριώνεται Ιστορικά και αποτελεί διαχρονική θέση, δική μας, του πρώην Δήμου Καλλιέων και του σημερινού Καλλικρατικού Δήμου Δελφών, η οποία διατυπώνεται και στις εκδηλώσεις υπό το όνομα Διάκεια, αλλά και στο Δημοτικό Μουσείο που λειτουργεί στην πατρική οικία του Ήρωα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου