Ήλθεν η ώρα
για την δικαίωση της Φωκίδος (;)!...
Είναι τιμή για εμάς και για αυτό, με ιδιαίτερη χαρά δημοσιοποιούμε την τελευταία παράγραφο από την πρόσφατη ηλεκτρονική αλληλογραφία της οποίας είμαστε παραλήπτες, από τον Αρχαιολόγο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, κύριο Πάνο Βαλαβάνη.
Έχει ήδη δημοσιοποιηθεί στα τοπικά ΜΜΕ και blogs, το πρόσφατο ενημερωτικό ηλεκτρονικό σημείωμά του, όπου σε α' πληθυντικό πρόσωπο, μας κοινοποίησε τις τελευταίες καθώς και τις αναμενόμενες εξελίξεις για το θέμα του αρχαίου Ιπποδρόμου. Εμείς, τηρώντας την παραίνεσή του, το διαβάσαμε, αλλά δεν το δημοσιεύσαμε. Επικοινωνήσαμε όμως μαζί του, εκθέτοντάς του, τις απόψεις μας, την εδώ επικρατούσα κατάσταση και την υποστήριξή μας (και της πλειοψηφίας των εδώ κατοίκων φανταζόμαστε) για το δύσκολο έργο του, αυτό της ανάδειξης του αρχαίου Ιπποδρομίου.
Ο κος Καθηγητής, μας απάντησε. Και ο λόγος του, είναι και η αλήθεια : ''ο ιππόδρομος είναι εκεί και μας φωνάζει...''.
''Αγαπητέ Επίκουρε,
....................
....................
........Επειδή λοιπόν ο ιππόδρομος είναι εκεί και μας
φωνάζει, ευελπιστώ ότι αργά ή γρήγορα το θέμα θα έχει την ευτυχή κατάληξη
την οποία περιμένουμε, όχι από επιστημονική αλαζονεία (εγώ) ή στείρα
τοπικιστική διάθεση (εσείς) αλλά επειδή έτσι έχουν τα πράγματα. Η αποδοχή
της πραγματικότητας θα έλθει αργά ή γρήγορα. Με τους χαιρετισμούς μου,
Π.Β.''
....................
....................
φωνάζει, ευελπιστώ ότι αργά ή γρήγορα το θέμα θα έχει την ευτυχή κατάληξη
την οποία περιμένουμε, όχι από επιστημονική αλαζονεία (εγώ) ή στείρα
τοπικιστική διάθεση (εσείς) αλλά επειδή έτσι έχουν τα πράγματα. Η αποδοχή
της πραγματικότητας θα έλθει αργά ή γρήγορα. Με τους χαιρετισμούς μου,
Π.Β.''
Και αυτό θα πρέπει να το αντιληφθούμε όλοι μας. Είναι ''Η'' Ευκαιρία, να αποδράση η Φωκίδα από το τέλμα, να απαγκιστρωθεί από τα πάσης φύσεως βαρίδια της οπισθοδρόμησης, του σφετερισμού και της πολιτικής υποθήκης. Και σε αυτό θα πρέπει να βοηθήσουμε όλοι μας, γιατί σε αυτό το οποίο ''έρχεται'', έχουμε μερίδιο όλοι μας.
Δεν υπάρχει παγκόσμιο προηγούμενο, σε μια έκταση ολίγων τετραγωνικών χιλιομέτρων όπως είναι η
Ζώνη Α του Δελφικού Τοπίου, να υπάρχουν σε μια περίμετρο περίπου 30 χιλιομέτρων, 4 (τέσσερεις) αρχαιολογικοί χώροι, τεράστιας ιστορικής σημασίας, με κέντρο ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς!... Αν δε προσθέσουμε σε αυτό το τρίγωνο, τους ''παραστάτες'' και ''συνοριοφύλακες'' Αράχωβα, Δεσφίνα, Γαλαξείδι και Αγία Ευθυμία, θα έχουμε όπως είχε ειπεί εδώ στην Ιτέα προ 2ετίας ο αρχαιολόγος Γρηγόρης Βαφειάδης, ''Το μεγαλύτερο ανοικτό Μουσείο στον κόσμο''!...
Το παρακάτω αναδημοσιευόμενο άρθρο είναι από την εφημερίδα ''Έθνος'' της 29-7-2014 και αναφέρεται στην υπόθεση του αρχαίου Ιπποδρόμου και στον κο Πάνο Βαλαβάνη. Να διευκρινήσουμε όμως ότι, δεν έχει χορηγηθή ακόμη η άδεια από το ΚΑΣ για γεωμαγνητικές έρευνες στην περιοχή της ''Γωνιάς''.
***************************************************
Στα ...ίχνη του Ηνίοχου.
Ο κ. Βαλαβάνης, που ανακοίνωσε πέρσι το εύρημά του, έλαβε άδεια για την έρευνα από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και θα τη διεξαγάγει στο εγγύς μέλλον.
Σκέψεις του για το πού βρίσκεται ο ιππόδρομος όπου νίκησαν διάσημοι πολιτικοί ηγέτες, αλλά και ο περίφημος Ηνίοχος, παρουσίασε ο καθηγητής σε διεθνές συνέδριο για τον αθλητισμό στην αρχαία Ελλάδα, που έγινε στο Γκρατς. Η υποδοχή των απόψεών του ήταν από θετική έως διθυραμβική.
Στη φύση
Ο διάσημος κατά την αρχαιότητα ιππόδρομος έχει πλέον χαθεί μέσα στη φύση, κάτι που δεν είναι παράξενο. Όπως είπε ο ομιλητής στο συνέδριο του Γκρατς, σχεδόν όλοι οι αρχαίοι ελληνικοί ιππόδρομοι δεν εντοπίζονται σήμερα, καθώς θα πρέπει να είχαν ελάχιστα έως καθόλου κτίρια. Συνήθως, δημιουργούνταν σε φυσικά ανοίγματα και πλαγιές βουνών, με τους θεατές να κάθονται ή να στέκονται στα πρανή. Άλλωστε, χρησιμοποιούνταν άπαξ ετησίως ή μία φορά ανά τέσσερα χρόνια, οπότε οι κατασκευές θα ήταν περιττή δαπάνη.
Ο αρχαιότερος ιππόδρομος ήταν της Ολυμπίας, που κατασκευάστηκε το 680 π.Χ. ενώ, σύμφωνα με τον κ. Βαλαβάνη, ο ιππόδρομος των Δελφών θα πρέπει να δημιουργήθηκε περίπου 100 χρόνια αργότερα. Πάντως, οι ιπποδρομίες εισήχθησαν στα Πύθια, την τοπική μεγάλη γιορτή προς τιμήν του Απόλλωνα, το 582 π.Χ. Η γιορτή των Πυθίων αρχικά περιελάμβανε μόνο μουσικούς αγώνες. Το 586, μετά το τέλος του α' ιερού πολέμου και την ανάληψη της ευθύνης του ιερού από την αμφικτιονία, τα Πύθια αναδιοργανώθηκαν. Διεξάγονταν κάθε 4 χρόνια και εμπλουτίστηκαν με την εισαγωγή αθλητικών αγώνων και μιας ιπποδρομίας, κατ' απομίμησιν της Ολυμπίας.
Στην επόμενη Πυθιάδα, το 582 π.Χ., εισήχθησαν δύο αρματοδρομίες, με τέθριππο και συνωρίδα, δηλαδή με 4 και 2 άλογα αντιστοίχως. Σχεδόν 100 χρόνια αργότερα συναντάμε και την πρώτη γραπτή αναφορά, από τον Βακχυλίδη και αργότερα από τον Πίνδαρο, λάτρη και συχνό επισκέπτη των Δελφών. Από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, που ανέβηκε γύρω στο 420, μαθαίνουμε ότι η αρματοδρομία των Πυθίων, στην οποία έλαβε μέρος και για λόγους θεατρικής οικονομίας, σκοτώθηκε ο Ορέστης, έγινε στο Κρισαίον πεδίον. Την πλέον ακριβή περιγραφή βρίσκουμε στον Παυσανία, που επισκέφθηκε τους Δελφούς το 160 μ.Χ. και γράφει: το μήκος του δρόμου από τους Δελφούς στην Κίρρα, το λιμάνι των Δελφών, είναι 60 στάδια.
Κατεβαίνοντας την πεδιάδα, φτάνεις σε έναν ιππόδρομο, όπου γίνονταν οι αρματοδρομίες κατά τα Πύθια. Όλες αυτές οι μαρτυρίες οδηγούν στην τοποθέτηση του μνημείου στο Κρισαίο πεδίο ή στην πεδιάδα της Κίρρας, μια πεδιάδα ανάμεσα στον σύγχρονο Χρυσό και στην Κίρρα, ανατολικά της Ιτέας, είπε ο καθηγητής. Η περιοχή, που σήμερα καλύπτεται από ελιές, κατά την αρχαιότητα ανήκε στις ιερές γαίες που τις είχαν αφιερώσει στον Απόλλωνα.
Ο καθηγητής και η ομάδα του έχουν καταλήξει ότι ο ιππόδρομος ήταν σε μια θέση που ονομάζεται «Γωνιά», περίπου ένα χιλιόμετρο βορείως της Ιτέας. Περιβάλλεται στις τρεις πλαγιές από λόφους. Αρχιτέκτονες και γεωλόγοι υποστηρίζουν ότι δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη διαμόρφωση προκειμένου το κομμάτι αυτό να λειτουργήσει ως ιππόδρομος. Έτσι θα πρέπει να έγιναν ελάχιστα έργα. Οι διαστάσεις μάς φέρνουν πολύ κοντά προς τις αντίστοιχες του ιπποδρόμου της Ολυμπίας. Επίσης, είναι φανερό πως αποτελεί «σφραγίδα» της Αμφικτιονίας από πολλές απόψεις.
kati na kanoume emeis oi topikoi Arxontes ???
ΑπάντησηΔιαγραφή