Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2020

Η ΙΣΧΥΣ, Η ΗΘΙΚΗ ΤΟΥ "ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΥ" ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΑΙΟ : Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ

Bloomberg: Πώς ο Θουκυδίδης «εξηγεί» τη συμπεριφορά της Τουρκίας και του Πούτιν - Πελοποννησιακός Πόλεμος 

Το Bloomberg αποθεώνει τον επίκαιρο Θουκυδίδη που επιμένουν να λησμονούν πολλοί



Τον 5ον αιώνα π.Χ. ο ιστορικός Θουκυδίδης εκμεταλλεύτηκε ένα επεισόδιο του Πελοποννησιακού πολέμου, την πολιορκία της Μήλου από τους Αθηναίους, για να παρουσιάσει και να αναλύσει την αντιπαράθεση Δικαίου και Ισχύος στις Διεθνείς Σχέσεις. Ο διάλογος αυτός έχει μία διαχρονική δραματική επικαιρότητα, ανάμεσα στην αλαζονεία των ισχυρών έναντι των μικρών λαών. (Πολλά συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν σε σχέση με τα όσα επιβάλλονται σήμερα στην πατρίδα μας, και την γεωπολιτική μας ισχύ στο Αιγαίο....) 

 «Για να καταλάβεις τον κόσμο σήμερα, διάβασε… Θουκυδίδη». Αυτό προτρέπει τους αναγνώστες του Bloomberg ο αρθρογράφος Αντρέας Κλουθ, ο οποίος προσπαθεί να συγκρίνει την Αρχαία Αθήνα με τις σύγχρονες υπερδυνάμεις.

«Το 416 π.Χ. ο στρατός της Αθήνας μετέβη στο μικρό και ουδέτερο νησί της Μήλου. Οι Αθηναίοι ζήτησαν από τους Μήλιους να υποταχθούν σ’ αυτούς και να αποτίνουν τιμές, ειδάλλως θα εξαλείφονταν. Έκπληκτοι, οι Μήλιοι επικαλέστηκαν την ηθική, τη δικαιοσύνη, τον νόμο, ακόμη και τους Θεούς. Οι Αθηναίοι απάντησαν: “Έχετε απλώς να επιλέξετε μεταξύ του να κάνετε ό,τι σας είπαμε ή να καταστραφείτε. Μην σπαταλάτε τον χρόνο μας”. “Αυτό είναι άδικο” επέμειναν οι Μήλιοι» αφηγείται ο αρθρογράφος του Bloomberg.

Και συνεχίζει: «Έτσι οι Αθηναίοι σκότωσαν όλους τους ενήλικους άνδρες και πούλησαν τις γυναίκες και τα παιδιά ως σκλάβους. Στη συνέχεια, έστειλαν περίπου 500 αποίκους να κατοικήσουν στο νησί».

Σύμφωνα με τον Αντρέας Κλουθ, το παραπάνω κείμενο, στο οποίο περιγράφεται στο έργο του Θουκυδίδη για την «Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου» αποτυπώνεται όλη η ουσία των διεθνών σχέσεων, συνιστώντας ένα καλό εγχειρίδιο κατανόησης του σημερινού κόσμου.

Στον διάλογο μεταξύ Αθηναίων και Μήλιων αντικατοπτρίζονται οι δύο παραδοσιακές προσεγγίσεις της πολιτικής.

  • Ο ρεαλισμός των Αθηναίων που αποκωδικοποιεί τον κόσμο ως μία «σκηνή, η οποία οργανώνεται αποκλειστικά από την ισχύ και το συμφέρον».
  • Ο ιδεαλισμός των Μήλιων, ο οποίος συχνά αναπτύσσεται ως διεθνές δίκαιο και εντάσσεται στα κείμενα των Ηνωμένων Εθνών και της Ε.Ε., με στόχο την προστασία του αδύναμου από τον δυνατό και την κοινή ωφέλεια.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, σύμφωνα με το Bloomberg, ο Δυτικός Κόσμος οργανώθηκε - κατά βάση - στην αρχιτεκτονική των Μήλιων. Κι αυτό ίσχυε για τουλάχιστον μία 10ετία, μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου.

«Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι μία ραγδαία μεταστροφή από τον ιδεαλισμό στον ρεαλισμό. Ορισμένες σύγχρονες δυνάμεις, όπως η Ρωσία, η Τουρκία και η Κίναοι οποίες παλαιότερα βίωσαν την ταπείνωση από τη Δύση, τώρα αναλαμβάνουν τον ρόλο των αρχη-ρεαλιστών» επισημαίνει ο αρθρογράφος του Bloomberg.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα επικαλείται τον Βλαντίμιρ Πούτιν, ο οποίος το 2008 εισέβαλε στη Γεωργία και το 2014 προσάρτησε την Κριμαία. «Και το έκανε, όπως ακριβώς οι Αθηναίοι με τη Μήλο».

Όσον αφορά την Ευρώπη, κατά τον Αντρέας Κλουθ, φαίνεται ότι διαθέτει μόνο αξίες, αλλά όχι ισχύ. Αντίθετα, οι ΗΠΑ, υπό τον Ντόναλντ Τραμπ, μάλλον έχουν απολέσει το ενδιαφέρον για τις αξίες, προωθώντας το «Πρώτα η Αμερική» (σ.σ. America First) – ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.


πηγή : naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου