Τρίτη 10 Μαΐου 2022

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ Ε.Λ.Μ.Ε. ΦΩΚΙΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ - ενστάσεις για τον "PISA"

 

ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ                            Άμφισσα 05-05-2022

(Ε.Λ.Μ.Ε.) Ν. ΦΩΚΙΔΑΣ 

Γράμμα της ΕΛΜΕ Φωκίδας στους γονείς των μαθητών μας για το διαγωνισμό PISA

 Αγαπητοί γονείς, 

   Στις 18 Μάη  2022, καθόλου τυχαία, παιδιά τάξεων Στ΄ Δημοτικού (αλλαγή σχολικής βαθμίδας) και Γ’ Γυμνασίου (τελειώνει η υποχρεωτική εκπαίδευση) θα εξεταστούν στον «ελληνικό διαγωνισμό PISA» στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών. Η διεξαγωγή του διαγωνισμού αυτού γίνεται με βάση το νόμο 4823/2021 άρθρο 104 με τίτλο «Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος» που ψηφίστηκε το καλοκαίρι.

Μετά από σχεδόν τρία «χαμένα» μαθησιακά χρόνια που δεν αναπληρώθηκαν, με διογκωμένη ύλη που θεωρήθηκε διδαγμένη μέσω της πολυδιαφημισμένης τηλεκπαίδευσης και της χρυσοπληρωμένης  Cisco, θα πραγματοποιηθεί φέτος πιλοτικά -251.816 € είναι το κονδύλι από ΕΣΠΑ -σε 300 δημοτικά και 300 γυμνάσια σε όλη τη χώρα, μεταξύ αυτών το 2ο Δημοτικό Άμφισσας και τα Γυμνάσια Δελφών και Λιδωρικίου που ανήκουν στη δύναμη της ΕΛΜΕ Φωκίδας. με στόχο να γενικευθεί τα επόμενα χρόνια.

Ο ελληνικός διαγωνισμός PISA θα γίνει για πρώτη φορά, είναι απόλυτα ενταγμένος και βασίζεται στους ίδιους σκοπούς με τον διεθνή διαγωνισμό PISA για την Αξιολόγηση των Μαθητών  και εκπαιδευτικών συστημάτων (Programme for International Student Assessment)  που γίνεται   από το 2000. Ο διεθνής διαγωνισμός οργανώνεται από τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), έναν υπερεθνικό οργανισμό, που ανάμεσα στα άλλα επιδιώκει τη μείωση των δημόσιων δαπανών μέσα και από το κλείσιμο σχολείων και τη μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Στην ουσία πρόκειται για μια εκπαιδευτική έρευνα επιδιώκοντας συγκεκριμένες και στοχευμένες αλλαγές  σε βάρος των μαθητών και των οικογενειών τους στην εκπαίδευση. Οι αλλαγές αυτές δεν έχουν υλοποιηθεί στο σύνολό τους ακόμα, αλλά είναι σε εξέλιξη. 

 

Επιδιώξεις και Στοχεύσεις στις κρίσιμες τάξεις της ΣΤ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου

Η ελληνική PISA σε συνδυασμό με τα όλα τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα όπως δηλώνει η κ. Κεραμέως τίθεται στην υπηρεσία του μεγάλου στόχου της εκπαίδευσης : το 70% των μαθητών /τριών να οδεύσει προς την κατάρτιση και τις δεξιότητες και το 30% να συνεχίσει το ανταγωνιστικό, φτωχοποιημένο Λύκειο , αφού η ανάγκη της Ελληνικής κοινωνίας κατά Κεραμέως είναι η «παραγωγή» ανθρώπων που να έχουν χαμηλά και μεσαία προσόντα ώστε να έχουν αξία χρήσης για την αγορά και τις επιχειρήσεις, και όχι των υψηλών προσόντων μαθητών/τριών που παράγουμε τώρα. Ο ελληνικός διαγωνισμός PISA όπως δηλώνει και η κ. Κεραμέως και η ηγεσία του υπουργείου έρχεται ως βασικό εργαλείο μαζί με την τράπεζα θεμάτων , την ΕΒΕ , την αξιολόγηση σχολικών μονάδων, την δημιουργία των ΕΣΚ(σχολές κατάρτισης μετά την Γ΄ Γυμνασίου με πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο με πρόγραμμα σπουδών που θα τον καθορίζουν Δήμοι και επιχειρήσεις), να υπηρετήσει όλες τις αλλαγές που έχει νομοθετήσει για το νέο σχολείο. 

Συνοπτικά, με την υλοποίηση του προγράμματος PISA επιχειρούν:

Να μεταβιβάσουν, τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.

•  Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, τα σταθμισμένα τεστ, οι επιδόσεις των μαθητών σ΄αυτά, τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα αποτελέσουν δείκτη «ποιότητας» που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών  θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά», συγχωνεύσεις και κλείσιμό τους, κατηγοριοποίηση των μαθητών/τριων, αλλά και απολύσεις εκπαιδευτικών. Με βάση το αν «αξίζει» το σχολείο ή όχι, θα παίρνει ή όχι χρήματα από το κράτος. Οι λαϊκές γειτονιές που μαστίζονται από την ανεργία και τα χαμηλά εισοδήματα θα έχουν σχολεία που θα αντιστοιχούν στο οικονομικό προφίλ τους. Και  ναι μεν τα τεστ θα είναι ανώνυμα, όμως τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σε επίπεδο σχολείου, δήμου και περιφέρειας. Αυτό σημαίνει ότι ένα σχολείο, άρα και οι μαθητές του που έχουν ονοματεπώνυμο, θα μπουν στη δημόσια κριτική. Όχι για να «βελτιωθεί» αλλά για να «στοχοποιηθεί».

  • Τα αποτελέσματα θα παίξουν τον ρόλο να περιθωριοποιήσουν ακόμη περισσότερο τους «αδύναμους» μαθητές , θα οδηγήσουν στο ψαλίδισμα των προσδοκιών τους έως την «εθελοντική» τους αποπομπή από το σχολικό περιβάλλον και την ένταξη τους στις ΕΣΚ.   Η απόφαση να σταματήσει ένα παιδί το σχολείο στα 15 του και να πάει σε Επαγγελματική σχολή, να κάνει μαθητεία για να «μάθει τη δουλειά», καθόλου δική του επιλογή δεν θα είναι. Οι σκληρές εξετάσεις, οι τράπεζες θεμάτων, οι υψηλές βάσεις εισαγωγής, τα πρότυπα σχολεία στήνουν ένα  «παιχνίδι» με βάση την τσέπη των γονιών. 

  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, θα περιορίζεται σε ρόλο ελεγκτή- τροχονόμου των προσδοκιών ,  κατάταξης των μαθητών/τριων από το Δημοτικό σε μαθητές «ικανούς» που  μπορούν να προχωρήσουν  στο Λύκειο και «μη ικανούς» που θα πάνε στις ΕΣΚ. Μάλιστα με βάση αυτό το κριτήριο του “σωστού προσανατολισμού” θα αξιολογείται και ο εκπαιδευτικός. Θέλουν να νομιμοποιήσουν τη θέληση τους η κοινωνία να περάσει από το «μάθε παιδί μου γράμματα», στο «τι να κάνουμε δεν είναι και όλοι για τα γράμματα». Θέλουν να προετοιμάσουν για την αποδοχή της ανισότητας , της κατάταξης , της απόρριψης. Από το Δημοτικό μας καλούν να κατατάξουμε τους μαθητές μας, είτε να γίνουν π.χ  γκαρσόνια, ηλεκτροσυγκολλητές , είτε να συνεχίσουν το Λύκειο. 

Να προωθήσουν αντί της γνώσης, τις δεξιότητες, έχοντας  εξορισμένα από το σχολείο τον πολιτισμό , την μουσική, τις ανθρωπιστικές σπουδές, τις έννοιες συλλογικότητα , αλληλεγγύη κ.τ.λ  Για να πάει καλά μια χώρα στο διαγωνισμό πρέπει οι μαθητές της να έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί, αλλά στο πώς. Έτσι, το  ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα θα  πρέπει, για να επιτύχει «καλά αποτελέσματα»,  προσαρμοζόμενο στους στόχους του προγράμματος, να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιου  είδους θέματα αντί να τους διδάσκει, θα τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει. Λες και η έλλειψη «δεξιοτήτων», φταίει που οι νέοι δεν βρίσκουν δουλειά.  «Δεξιότητες» όμως, αντί για ακαδημαϊκή γνώση σημαίνει απλά να μπορείς να κάνεις λογαριασμούς, να καταλαβαίνεις τι λέει μια ανακοίνωση ενός σούπερ μάρκετ ή να ανταποκρίνεσαι σε ερωτήσεις με προεπιλεγμένες απαντήσεις, γεγονός που σημαίνει ότι ο νέος εργαζόμενος  δεν θα έχει το βάθος των γνώσεων για να αναπτύσσεται ως προσωπικότητα, να εξελίσσει  τις  επαγγελματικές του ικανότητες και θα είναι πιο αναλώσιμος. Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό. Η μόρφωση και τα μαθήματα θα περιορίζονται στην επιτυχία στις εξετάσεις, συμβάλλοντας στην περαιτέρω οικονομική άνθηση των φροντιστηρίων! Οι εξετάσεις θα αποτελέσουν λαμπρό πεδίο για την ιδιωτική παιδεία, και την κερδοφορία τους. 

Μην γελαστεί κανείς ότι τα αποτελέσματα της PISA θα παίξουν ρόλο ώστε: να παρθούν αντισταθμιστικά μέτρα που θα βοηθούν τους «αδύναμους» μαθητές, για αύξηση των δαπανών για την παιδεία, για μείωση των μαθητών/τριων στις τάξεις , για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών από την αρχή της σχολικής χρονιάς , με εργαστήρια , βιβλιοθήκες , με δέσιμο της θεωρίας και της πράξης των χεριών και του μυαλού.

Μην γελαστεί κανείς ότι τα αποτελέσματα της PISA θα παίξουν ρόλο ώστε  η πολιτεία να θέσει  τις βάσεις για την ανάπτυξη μια ολόπλευρης προσωπικότητας, ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν να μελετούν, να κρίνουν, να φαντάζονται  και να επινοούν, να εκπαιδεύονται να αμφισβητούν και να μυούνται σε ανώτερες ανθρωπιστικές αξίες για την ειρήνη, το περιβάλλον κ.λ.π. Να καταλαβαίνουν ολοκληρωμένα και να εξηγούν τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω τους, ώστε να συμβάλλουν η κοινωνία μας να βγει από τον κύκλο της φτώχειας , της αμάθειας, της ανισότητας.

Το αντίθετο μέσα από το διαγωνισμό PISA τελικά η σχολική αποτυχία χρεώνεται σε όλους εμάς, στον εκπαιδευτικό, το γονιό, το μαθητή, τα φτωχά σχολεία θα γίνονται φτωχότερα και το παιδιά από τα 15 τους θα οδηγούνται στη δουλειά. Ο διαγωνισμός PISA ως κομμάτι του παζλ των αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων δεν πρέπει να γίνει. Πρέπει να τον εμποδίσουμε.

Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε;

Το Υπουργείο θα σας πει ότι η συμμετοχή των παιδιών σας είναι «υποχρεωτική». Το λέει για να σας πιέσει. Το λέει γιατί ξέρει ότι υπάρχουν αντιδράσεις. Σας το λέμε καθαρά: δεν υπάρχει καμία συνέπεια για τα παιδιά σας αν δεν συμμετέχουν στο διαγωνισμό (εγκύκλιος υπουργείου 04-05-2022 Αρ. Πρωτ. 49651/ΓΔ4).  Εμείς από τη δική μας πλευρά, μέσα από τα εκπαιδευτικά μας σωματεία και εσείς από τη δική σας, με τη δυνατότητα που έχετε να μην συμφωνήσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας, πρέπει να ματαιώσουμε τη διεξαγωγή του. Γιατί αν πραγματοποιηθεί φέτος, από του χρόνου θα αφορά όλους τους μαθητές της  Στ΄ Τάξης του Δημοτικού και της Γ΄ τάξης του Γυμνασίου και αργότερα και  άλλες τάξεις και άλλα μαθήματα, κάτι που προβλέπει ο νόμος. Γιατί αν ξεκινήσει τώρα, δυσκολότερα θα εμποδίσουμε να γίνουν τα σχολεία μας και με αυτόν τον τρόπο, χώροι που παιδιά και εκπαιδευτικοί θα πρέπει να περνούν μεγάλο μέρος της σχολικής τους καθημερινότητας για την προετοιμασία εξετάσεων και διαγωνισμών.

  • 18 Μαϊου, ημέρα των εξετάσεων, πρέπει να είναι ημέρα πανελλαδικής κινητοποίησης  για όλους. Η  ΕΛΜΕ Φωκίδας  έχει κηρύξει 3ωρη στάση εργασίας τη μέρα των εξετάσεων και καλεί τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να μην συμμετέχουν στη διαδικασία.

  • Γονείς και μαθητές με αποφάσεις και των δικών σας φορέων να  αγωνιστούμε ΜΑΖΙ  για ΝΑ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ!ΤΙΣ  ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ  PISA.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου