ΔΗΜΟΣ ΔΕΛΦΩΝ ΑΜΦΙΣΣΑ, 28.6.2024
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Α.Δ.Τ.: 140/2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Προτάσεις για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Ιτέας
Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δελφών
Για τη μελέτη ανάπλασης στη χερσαία ζώνη λιμένος της Ιτέας, καθώς και εκείνη των συγκοινωνιακών έργων στην παραλιακή οδό 28ης Οκτωβρίου, τις οποίες υλοποιεί το Λιμενικό Ταμείο Ν. Φωκίδας, συζήτησε το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Δελφών, στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 27 Ιουνίου 2024.
Η Δημοτική Αρχή παρουσίασε τη δική της πρόταση, κάνοντας παρατηρήσεις επί του σχεδίου που έχει δοθεί προς διαβούλευση, ενώ το σώμα αποφάσισε να επανέλθει το θέμα και σε επόμενη συνεδρίαση, κατόπιν αιτήματος της μείζονος μειοψηφίας, προκειμένου και οι υπόλοιπες παρατάξεις να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις.Ο Δήμαρχος Δελφών, κ. Παναγιώτης Ταγκαλής, στην εισήγησή του σημείωσε αρχικά ότι η πρόταση που καταθέτει η Δημοτική Αρχή ψηφίστηκε ομόφωνα από το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Ιτέας, τονίζοντας παράλληλα πως στόχος της είναι η κατάλληλη διαμόρφωση της παραλιακής οδού με τρόπο που θα συμβάλλει στην αύξηση της οδικής ασφάλειας, στην οργάνωση της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, διαμορφώνοντας μία πόλη που θα εκμεταλλεύεται τα χαρακτηριστικά της με εστίαση στο παραλιακό μέτωπο.
Επί της κυκλοφοριακής μελέτης ο κ. Ταγκαλής τόνισε πως η πρόταση που έχει κατατεθεί από το Λιμενικό Ταμείο για πεζοδρόμηση της παραλιακής οδού νοτιοδυτικά, από την οδό Ευθυμίου έως την οδό Καραϊσκάκη, θα δημιουργήσει αδιέξοδα στις οδούς Στοφόρου, Καποδιστρίου και Καραϊσκάκη, προσθέτοντας ότι το σχέδιο θα πρέπει να λάβει υπ’ όψιν του και τον υπόλοιπο αστικό ιστό, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το παραλιακό μέτωπο, ως ένα ενιαίο σύνολο. Επίσης, παρατήρησε ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η απορροή των ομβρίων υδάτων, δεδομένου ότι ήδη έχουν παρουσιαστεί μεγάλα προβλήματα με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, καθώς και να υπάρξει πρόβλεψη για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων στην παραλιακή οδό, βάσει του έργου που έχει δρομολογήσει ο Δήμος.
Στην ενότητα προτάσεις επί της κυκλοφοριακής μελέτης, ο Δήμαρχος ανέφερε τα εξής (εικόνα 1):
Μετατροπή τμήματος του δυτικού άκρου της πόλης, σε βάθος δύο οικοδομικών τετραγώνων από το παραθαλάσσιο μέτωπο, από τοπικές οδούς μονής κατεύθυνσης σε πεζόδρομοι. Οι οδοί Τρίγκα, Καραϊσκάκη, Καποδιστρίου, Παπαλεξανδρή να πεζοδρομηθούν έως την Ευθυμίου, όπως και οι Στοφόρου και Ακτή Αγκάλης (Θα διατηρηθεί η απρόσκοπτη διέλευση των οχημάτων προς τα ιδιωτικά γκαράζ των κατοικιών, όσο και των οχημάτων καθαριότητας ή έκτακτης ανάγκης)
Προσθήκη δύο ισόπεδων κόμβων στη συμβολή των κύριων οδών Παπαναγιώτου και Ηρώων, με την λεωφόρο 28ης Οκτωβρίου.
Μονοδρόμηση του τμήματος της 28ης Οκτωβρίου μεταξύ των δύο νέων κόμβων
Η κάλυψη των αυξημένων αναγκών χώρων στάθμευσης θα γίνει μέσω της αξιοποίησης του αστικού ιστού, τμήματος του υφιστάμενου ανοιχτού χώρου του λιμένα και με την αξιοποίηση της Πλατείας Θεάτρου
Για την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου ο κ. Ταγκαλής ανέφερε τα εξής (εικόνα 2):
Μείωση του πλάτους της παραλιακής οδού από την οδό Ηρώων μέχρι την οδό Παπαναγιώτου (προτείνεται μονόδρομος με βοηθητική λωρίδα για στάση, φορτοεκφόρτωση και εξυπηρέτηση ΑμεΑ), ενώ παράλληλα αυξάνονται σημαντικά τα πεζοδρόμια
Μεταφορά των περγκολών στο βόρειο τμήμα του παραλιακού μετώπου, στις όψεις των καταστημάτων
Μεταφορά του ποδηλατόδρομου στο νότιο τμήμα του παραλιακού μετώπου, δίπλα στη θάλασσα.
Ανάπτυξη μόνο ομπρελών και τραπεζοκαθισμάτων στο νότιο τμήμα του παραλιακού μετώπου.
Με αυτές τις παρεμβάσεις εξασφαλίζεται βέλτιστη ορατότητα στη θάλασσα, ενώ επίσης δίνεται και η δυνατότητα διατήρησης όλων των υγιών δένδρων.
Με την ολοκλήρωση της εισήγησης του Δημάρχου Δελφών ακολούθησε συζήτηση επί των προτάσεων της Δημοτικής Αρχής, κατατέθηκαν παρατηρήσεις και εν τέλει το σώμα αποφάσισε να αναβάλει τη λήψη απόφασης για την έκφραση γνώμης επί των μελετών, προκειμένου και οι υπόλοιπες παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως αιτήθηκε η παράταξη «Ανανεωτική Δύναμη» του κ. Λουκά Αναγνωστόπουλου, να προσέλθουν καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις, οι οποίες ακολούθως θα μεταφερθούν στο Λιμενικό Ταμείο Ν. Φωκίδας.
«Προσεγγίζουμε το θέμα των εν λόγω μελετών ως μία ευκαιρία για την Ιτέα, προκειμένου να γίνουν σοβαρές αλλά και προς τη σωστή κατεύθυνση παρεμβάσεις κι όχι απλά τακτοποιητικές της υφιστάμενης κατάστασης», σημείωσε ο κ. Ταγκαλής, προσθέτοντας πως «στο πλαίσιο ενός ειλικρινούς διαλόγου και μίας ουσιαστικής διαβούλευσης οι προτάσεις του Δήμου έχουν ως στόχο την ανάδειξη του τουριστικού χαρακτήρα της περιοχής».
Θυμήθηκαν την τουριστική ανάπτυξη, τώρα που έφυγε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, τώρα που έκλεισαν τόσα μαγαζιά, τώρα που γέμισε η περιοχή ανεμογεννήτριες, τώρα που θεσμοθετήθηκε η μεταλλευτική περιοχή ακόμα και μέσα στον ελαιώνα, τώρα που επεκτείνονται οι ιχθυοκαλλιέργειες, τώρα που ο ισθμός είναι και δεν είναι ανοικτός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντί να φροντίσουν να προστατεύσουν την τουριστική και όχι μόνο εικόνα της Ιτέας διαγωνίζονται στο ποιος θα κάνει τη μεγαλύτερη καταστροφή.
...
Οι είσοδοι της πόλης είναι άθλίες και επικίνδυνες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αποχετευτικό σύστημα προσφέρει στιγμές ανείπωτης ευωδίας στο κέντρο.
Η Ηρώων αντί να γίνει είσοδος της Ιτέας, έχει μετατραπεί σε κρανίου τόπο με την εξαφάνιση των φυτών στο νότιο τμήμα της και το ίδιο έγινε στην ανατολική πλευρά της πλαζ του Μαϊάμι και σε μικρότερο βαθμό κοντά στην Ευαγγελίστρια. Τώρα προτείνεται και η σχεδόν εξαφάνιση του πρασίνου και στην κεντρική παραλία, για να μετατραπεί η περιοχή σε μια μινι Σαχάρα.
Η μια μελέτη είναι χειρότερη από την άλλη και αγνοείται παντελώς η επέκταση του σχεδίου πόλεως (η οποία βέβαια τείνει να γίνει νεκρό γράμμα μετά τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις). Εδώ δεν έχουν ανοίξει ακόμα οι δρόμοι του σχεδίου του '27 και σχεδιάζουμε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, που επηρεάζουν το σύνολο της κυκλοφορίας στην πόλη. Σε εκείνο που συμφωνούν οι δύο μελέτες είναι η πεζοδρόμηση μπροστά στο κέντρο υγείας !!!!
...
Αντί να γίνουν ήπιες πεζοδρομήσεις στο κέντρο στα πίσω τετράγωνα που εχουν σχεδόν μετατραπεί σε νεκρές περιοχές, για να αναβαθμιστούν, προτείνεται να μεταφερθεί η κίνηση και το παρκάρισμα εκεί ώστε να πέσει η χαριστική βολή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μεγάλο πλεονέκτημα για την κυκλοφορία και το παρκάρισμα που έχει η Ιτέα με τον παραλιακό δρόμο και που ζηλεύουν πολλά μέρη, θέλουν αμφότεροι να το εξαφανίσουν.
Αντί να φροντίσουν να δημιουργηθούν και άλλες παιδικές χαρές ανακατασκευάζουν συνεχώς την υπάρχουσα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία παιδική χαρά τον περισσότερο καιρό και αυτή που υπάρχει να μην είναι συχνά λειτουργική γιατί δεν αποστραγγιζονται τα όμβρια.
Αντί να ενδιαφερθούν για την κατάσταση της μαρίνας η οποία μπορεί να φέρει έσοδα στο λιμενικό ταμείο και στην τοπική αγορά, την έχουν αφήσει να ρημάζει με διαλυμένα πίλαρ με επικίνδυνα καλώδια.
...
Αντί να ενδιαφερθούν για τη λίμνη βόρεια της παιδικής χαράς, που δημιουργείται όταν βρέχει ή εχει θαλασσοταραχή ξεκίνησαν το ξήλωμα του πεζόδρομου στο Μαϊάμι ο οποίος είχε όντως (πολύ μικρότερο) πρόβλημα σε 2-3 σημεία, που θα μπορούσε να αποκατασταθεί με μικρό κόστος. Το νέο έργο εκτός από την ουσιαστική εξαφάνιση του πρασίνου (ακόμα και τα νέα παρτέρια έχουν συρρικνωθεί σε σχέση με την ίδια τη μελέτη του έργου) με τις παρεμβάσεις που έγιναν, θα έχει πολύ άσχημες συνέπειες, τόσο στην απορροή των ομβρίων (με την αύξηση του όγκου τους λόγω της "τσιμεντοποίησης" της περιοχής και την ελάχιστη διατομή στα σημεία απορροής προς τη θάλασσα), όσο και στη θαλάσσια διάβρωση (με το σκόρπισμα των ογκολίθων και την ουσιαστική εξαφάνιση των μωλίσκων, που προστατευσαν την παραλία). Ο υποβιβασμός της στάθμης του πεζοδρόμου θα είναι επίσης αρνητικός παράγοντας για τα παραπάνω. Το ίδιο έγινε και στην περιοχή δυτικά της Ευαγγελίστριας με το έργο να έχει σα συνέπεια τα νερά της θάλασσας να εισρέουν στις οδούς 28ης Οκτωβρίου και Στοφόρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλές παγίδες στα πεζοδρόμια της παραλίας αλλά γι αυτές δεν υπάρχει καμια μέριμνα.
...
Αντί να ενδιαφερθούν για το σωστό προγραμματισμό και τη χρηματοδότηση των έργων προχωρούν στην έναρξή έργων με αμφίβολη σκοπιμότητα με αποτέλεσμα να μένουν για μήνες ή και για πάντα (βλέπε Καψάλειο) ανολοκλήρωτα. Θυμήθηκαν την έναρξη των εργασιών στο λιμάνι όταν άνοιξε ο Ισθμός. Τελικά πάλι θα ξανακλεισει το φθινόπωρο χωρίς κανένας φορέας να αντιδρά για την ουσιαστική μετατροπή (σε συνδυασμό με τη Γέφυρα) του Κορινθιακού σε λίμνη. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι ίδιος με τον αρχικό, ενώ έχει περάσει πάνω από δεκαετία με το κατασκευαστικό κόστος να έχει εκτοξευθεί. Η ολοκλήρωση του έργου είναι στην καλύτερη περιίπτωση επισφαλής. Τα κομμάτια τσιμέντου επίσης, που βγήκαν με τις εργασίες και βρίσκονται στην άκρη του μώλου δείχνουν την έλλειψη πραγματικής σκοπιμότητας για το ίδιο το έργο με τη μορφή που γίνεται σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό όλα τα έργα "κόπηκε" μόνο ένα από τα πιο χρήσιμα, η γέφυρα της Σκίτσας στην παραλία με αποτέλεσμα, λόγω και της μεταφοράς υλικού προς το έργο του πεζοδρόμου-ποδηλατοδρόμου, η παραλιακή πρόσβαση απο Ιτέα προς Κίρρα και αντίστροφα να είναι αδύνατη.
Επίσης καμια πρόβλεψη για γεφύρωση της Σκίτσας και σε άλλα σημεία με αποτέλεσμα τη σωρεία ατυχημάτων και δυστυχημάτων σε Κίρρας-Αγίου Ιωάννου.
...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ποιότητα του πόσιμου νερού σε τουριστική περιοχή δεν πρέπει επίσης να μας κάνει περήφανους.
Η απομόνωση της περιοχής επίσης με την ανυπαρξία πραγματικά συγχρονου οδικού, σιδηροδρομικού αλλά και ακτοπλοϊκού (λόγω της αποικιακής συμβάσεως της Γέφυρας, που ενώ εμποδίζει ακόμα και πλοία που έχουν τη δυνατότητα να περάσουν με βάση τη σύμβαση απαγορεύει στο κράτος οποιαδήποτε συνδρομή για ακτοπλοϊκή σύνδεση με φέρυμπωτ με την Πελοπόννησο μέχρί και την Αντίκυρα) δικτύου. Η κατασκευή του"διαγώνιου" (αν ποτέ ολοκληρωθεί) είναι η ταφόπλακα του Ε65 και ουσιαστικά οδηγεί πάλι στο "51". Το χειρότερο είναι πως αν υλοποιηθούν προβλέπεται η απομόνωση της Ιτέας με την παράκαμψή της αρκετά χιλιόμετρα μακριά.
...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόση η προβολή Ιτέας-Κίρρας (με ιστορία αρχαιότερη των Δελφών) στα ΜΜΕ τα τελευταία χρόνια;
Ποιες ενέργειες έγιναν για την ανάδειξη του ιπποδρόμου των Δελφών, που βρίσκεται στη θέση Γωνιά όπως παρουσίασε ο καθηγητής Βαλαβάνης;
Ποιες ενέργειες έγιναν για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Κίρρας;
Τι έγινε για την τουριστική αξιοποίηση του Αγιόνερου;
Πόσα μουσεία υπάρχουν σε Ιτέα-Κίρρα;
Τελικά μάλλον στόχος είναι η μετατροπή Ιτέας και Κίρρας σε ψαροχώρια και όχι η τουριστική τους ανάπτυξη.