Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2022

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΩΝ ΖΟΜΠΙ!... άρθρο Ν. Δρόλαπα

 "Κοινωνία δίχως ιστορική μνήμη, είναι καταδικασμένη σε μαρασμό."

Επί τέλους, Τέλος ! με τις ανακυκλώσεις

 επιζήμιων …« σωτήρων »

του Νίκου Δρόλαπα

Δόθηκε συνέντευξη στην εφημερίδα Εν Δελφοίς ( φύλλο  25-11-2022 ) από τον κ. Ν.Φουσέκη για την αποκατάσταση των αγιογραφιών του Ι. Ναού της Μητρόπολης Άμφισσας. Κάτι σαν μακρόσυρτο παραμύθι ….!

Περιγράφεται η περιπέτεια του μνημειώδους και μνημειακού έργου, όπως το αποκαλεί, με ...ομιχλώδη αναγλυφικότητα, που δεν διακρίνεις, αν είναι έργο ζωγραφικής ή ανώτερης γλυπτικής...κι αν πράγματι το όλο έργο το έχει κάνει ο Ζωγράφος ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΑΠΑΛΟΥΚΑΣ, η, ο...συνεντευξιαζόμενος, ο οποίος αναδεύθηκε ως και να βγήκε από τη πολιτική κατάψυξη στην οποία ο ίδιος από τις επιλογές του είχε περιπέσει...

Και, αντί να απολογείται για την πολύπλευρη παρακμιακή κατάντια της Φωκίδας, που θεωρείται ως ο κύριος υπεύθυνος, εμφανίζεται ως νεογνό της πολιτικής, που δεν είδε και δεν άκουσε τίποτα….

Επιθυμεί διακαώς να ξεχάσει και να ξεχαστούν οι ημέρες και τα έργα του στα χρόνια που τα μεγάλα συμφέροντα τον είχαν επιλέξει ως ´´πρόθυμο’’ να «υπηρετήσει»… φαινομενικά τη Φωκίδα.

Ποιο όμως, τι από όλα να..ξεχαστεί ...; ;

Πριν σταθούμε στα περί Αγιογραφιών και Ανθιβόλων του μεγάλου Ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά, ας ανατρέξουμε επιγραμματικά σε μερικά από τα κατορθώματα του πρώην αυτοδιοικητικού, ο οποίος όπως λέει … « αφυπηρέτησε » το 2014, αντί να πει τα πράγματα με το όνομά τους. Τι έγινε τότε, που παραιτήθηκε από Δήμαρχος Δελφών, λίγο προτού η αρμόδια αρχή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του κοινοποιήσει τη καθαίρεσή του από το αξίωμά του Δημάρχου Δελφών.

Τεράστια τα ΧΡΕΗ που άφησε στον Δήμο Δελφών, που ακόμη δεν έχουν αποπληρωθεί, παρά τις κρατικές ενισχύσεις για να μη –πτωχεύσει ο Δήμος. Πέντε ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΙ, για πέντε συνεχόμενα χρόνια δεν μπορούσαν να κλείσουν. Ακόμη και σήμερα δεν έχουν κλείσει όλοι, τόσα χρόνια μετά. Αξέχαστες και οι αμέτρητες ΜΕΛΕΤΕΣ εκατομμυρίων που έμειναν χωρίς να υλοποιηθούν στις αποθήκες της πρώην Νομαρχίας… για τα οικονομικά της οποίας δεν υπήρξε, ή δεν ανακοινώθηκε κανένας απολογισμός, τι παραλήφθηκε και τι παραδόθηκε.

Το Πανελλήνιας εμβέλειας τεράστιο σκάνδαλο του ξεπουλήματος των μεγάλων περιουσιών των ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ Άμφισσας και του ΓΗΡΟΚΟΜΕΙΟΥ και των ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΩΝ των ζημιών σε βάρος όλων των μελών των Διαχειριστικών Επιτροπών, που όλο το ενιαίο τοπικό σύστημα εξουσίας εξαντλεί την…ανικανότητά του για να συγκαλυφθούν τα σκάνδαλα που περικλείονται στα Κληροδοτήματα Άμφισσας για να μην μάθουν τίποτα οι συμπολίτες μας από τη δυσώδη αυτή υπόθεση…, Δεν είναι όμως της στιγμής….είναι πολλά ακόμη….

Ας επανέλθουμε όμως στα ΑΝΘΙΒΟΛΑ του Ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά.

Πέρασαν σαράντα χρόνια, από το 1978, από τότε που είχαμε αναδείξει την ανάγκη διάσωσης και της αποκατάστασης του ζωγραφικού διακόσμου της Ι. Μητρόπολης Άμφισσας από τις ρωγμές και τις αποκολλήσεις των επιχρισμάτων που όλο και μεγάλωναν από τους σεισμούς της περιόδου εκείνης.

Από το έτος 2000 ακολούθησαν συνέδρια επί συνεδρίων, δημόσιες σχέσεις, μελέτες, αμοιβές χωρίς μελέτες, εκδόσεις… πανάκριβες στιγμές…και το αποτέλεσμα χάθηκε στις προχειρότητες και την αδιαφορία.

Επί είκοσι χρόνια τα Ανθίβολα, ο μεγάλος αυτός θησαυρός, παραμένει κλεισμένος στα υπόγεια του Πνευματικού Κέντρο Άμφισσας.

Παραμελημένος. Παραδομένος σε συνθήκες περιβάλλοντος που δεν ενδείκνυται για τη διατήρηση ενός τόσο σημαντικού και ευαίσθητου έργου. Χώρια, που πληθαίνουν οι φωνές, ότι, τα πιο αξιόλογα κομμάτια έχουν γίνει δωράκια σε υψηλά ιστάμενα πρόσωπα…

Στα υπόγεια είναι η θέση τους ; Τόσα χρόνια και δεν βρέθηκε ένας χώρος για ένα Μουσείο, μια διαρκή Έκθεση, γιατί τόσες άδικες συμπεριφορές σε βάρος της πόλης…

Πριν πέντε χρόνια ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης των ζημιών, χωρίς να απαντηθούν τα επίμονα ερωτήματα προς κάθε αρμόδιο και προς την ίδια την Υπουργό Πολιτισμού :

Από τους σεισμούς δημιουργήθηκαν βλάβες, μικρές ή μεγάλες, τόσο στη περιμετρική τοιχοποιϊα, όσο και σε εσωτερικούς τοίχους, με αντίστοιχες βλάβες στα επιχρίσματα και τις Αγιογραφίες,

Επομένως, το πρώτο που έπρεπε να γίνει, προ της αποκατάστασης του ζωγραφικού διακόσμου, ήταν να ενίσχυση της αντοχής όλων ανεξαιρέτως των τοίχων του Ναού, ώστε το κτίριο και οι τοιχογραφίες να παραδοθούν…στο διηνεκές.

Δυστυχώς, για το ίδιο το έργο, τον Ιερό Ναό και την Άμφισσα, δεν ισχυροποιήθηκαν όλοι οι τοίχοι, επισκευάσθηκαν μόνο οι φανερές ζημιές. Και το ακόμη χειρότερο, δεν χρησιμοποιήθηκαν τα ΑΝΘΙΒΟΛΑ, κατά την επιδιόρθωση ή την ολική επαναφορά των αγιογραφιών για τη διατήρηση κατά το δυνατόν της τεχνοτροπίας του Σπύρου Παπαλουκά. Γι΄ αυτό υπάρχουν εμφανείς διαφορές και κακοτεχνίες ανάμεσα στο αρχικό έργο και τις αποκαταστάσεις.

Και κάτι ακόμη.

Η διώροφη κατοικία απέναντι από την Ι. Μητρόπολη δωρήθηκε από τις κυρίες Αικατερίνη και Ευαγγελία Γαζή – Καρελλά στο Δήμο Δελφών για να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά ως Πινακοθήκη, με τη ρητή δέσμευση ότι το κτίριο θα αξιοποιηθεί μέσα σε τέσσερα χρόνια από την υπογραφή του συμβολαίου δωρεάς ( 2015 ), διαφορετικά η δωρεά ανακαλείται αυτοδίκαια. Ήδη, πέρασαν επτά χρόνια και δεν έγινε τίποτα, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας να μεταφερθούν εκεί τα Ανθίβολα.

Φαίνεται όμως ότι όλοι οι αιρετοί του τόπου, κάτι παθαίνουν με τα Μουσεία, αν σκεφθεί κανείς ότι τρία Μουσεία επί δεκαετίες περιφέρουν τα Εκθέματά τους από αποθήκη σε αποθήκη, με πολλά είδη να καταστρέφονται από την υγρασία, να κλέβονται, προσβάλλοντας με το ν χειρότερο τρόπο το έργο των Δημιουργών τους.

Το Λαογραφικό Μουσείο της Εταιρείας Φωκικών Μελετών και του Γιώργου Κουτσοκλένη, που πρόσφατα του στέρησαν το κτίριο του παλαιού Νοσοκομείου που κατασκευάσθηκε για να στεγάσει το εν λόγω μουσείο. Το Λαογραφικό Μουσείο του Δημήτρη Σανιδά που ο Δημιουργός του το εγκατέστησε με δικά του χρήματα σε νεόδμητο κτίριο στο Δροσοχώρι. Το Εθνολογικό Μουσείο του Αντώνη Μόσχου που και σε αυτόν επιφύλασσαν την ίδια αντιμετώπιση. Την ίδια τύχη είχαν και τα Ανθίβολα.

Παρ΄όλα αυτά, τα ίδια πρόσωπα, πρώην και νυν, επιμένουν πάλι, διεκδικούν θέσεις και αξιώματα, κι ας μην έχουν προσφέρει τίποτα στη Φωκίδα.

Γιατί αλήθεια επιμένουν ; ; ; ;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου