Τρίτη 20 Ιουνίου 2023

Η "ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ" ΤΩΝ ΑΝΘΙΒΟΛΩΝ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΠΑΠΑΛΟΥΚΑ (για την αγιογράφιση της Μητροπόλεως Αμφίσσης) - άρθρο

Φύσηξε…. «νύχτα» !

                                                                 του Νίκου Δρόλαπα 

     Είναι ίδιον χαρακτηριστικό των μετριοτήτων που διοίκησαν ή επιδιώκουν εκ νέου να διοικήσουν τον δύσμοιρο αυτό τόπο, να ανακινούν εν όψει εκλογών σοβαρά τοπικά ζητήματα με τα οποία δεν ασχολήθηκαν ποτέ.  

     Προ διμήνου επανέφεραν απειλητικά τους Καταλογισμούς Ζημιών εκατομμυρίων ευρώ εις βάρος των υπαιτίων για τις απολεσθείσες περιουσίες των Κληροδοτημάτων. 

 

     Προ ημερών, θυμήθηκαν και την από ετών φημολογούμενη απώλεια έργων τέχνης μεγάλης αξίας από τον Δήμο, προκειμένου να εκβιάσουν έσω ή έξω-κομματικούς τους αντιπάλους, με κουκούλωμα ,ή άλλως, με επαναφορά στην επικαιρότητα συντελεσθέντων εγκλημάτων κατά του τόπου, τα οποία κρατούν εν υπνώσει.   

     Για να καθίσει δε «φρόνιμα» η άλλη πλευρά της ίδιας ομάδας, κράδαιναν απειλητικά τα ΑΝΘΙΒΟΛΑ που έλειπαν από τη Συλλογή του Σπύρου Παπαλουκά, που ο Ζωγράφος είχε φιλοτεχνήσει σε κλίμακα ένα προς ένα διάτρητα σχέδια για να συνθέσει και ζωγραφίσει το κορυφαίο έργο των τοιχογραφιών του Ιερού Ναού της Μητροπόλεως Αμφίσσης, το οποίο αποτελεί το κύριο έργο υψηλής καλλιτεχνικής αξίας του Διάσημου Ζωγράφου, ο οποίος Αγιογραφούσε επί πέντε χρόνια την Μητρόπολη Άμφισσας.

     Φαίνεται όμως, ότι τελικά τα βρήκαν μεταξύ τους και αποφάσισαν να συγκαλύψουν αλληλεγγύως τις ευθύνες τους.                                                                 Όμως το θέμα δεν πρόκειται να κλείσει όπως - όπως, όσο υπάρχουν ακόμη ρομαντικοί που συνεχίζουν επί δεκαετίες να παρακολουθούν την περιπέτεια των μεγάλων ζητημάτων που έχουν τσακίσει την Φωκίδα, ανάμεσα στα οποία συγκαταλέγονται και τα ΑΝΘΙΒΟΛΑ του Ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά, όσο κι αν βρίσκονται «πρόθυμοι» να ικανοποιήσουν τα σχέδια τους.  

     Από τότε που η κόρη του Παπαλουκά, η αείμνηστος Ασημίνα, δώρισε στον Δήμο Άμφισσας νυν Δελφών τα ΑΝΘΙΒΟΛΑ, όφειλαν οι διοικούντες το Δήμο, μέσα σε προθεσμία πέντε ετών, να δημιουργήσουν Μουσειακό χώρο για την δημιουργία διαρκούς Εκθέσεως με όλα τα ΑΝΘΙΒΟΛΑ, γιατί, σύμφωνα με όρο της Διαθήκης, σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε αυτά να αποδοθούν στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. Δηλαδή, ο θησαυρός αυτός θα χανόταν οριστικά για την Άμφισσα.  

     Και ενώ μέχρι σήμερα δεν δημιούργησαν το χώρο αυτό, ώστε να έλθουν σε επαφή με το έργο οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Άμφισσας και της περιοχής, αρνούνται συνεχώς και τον στοιχειώδη έλεγχο προς διαπίστωση της ύπαρξης όλων των ΑΝΘΙΒΟΛΩΝ, αν και έχει ζητηθεί κατ΄επανάληψη Εισαγγελική εντολή για την 

ενώπιον μαρτύρων καταμέτρησή τους από Ειδικό Πραγματογνώμονα και Τεχνικό Βοηθό για να πάρει τέλος η αμφισβήτηση αυτή, είτε με επαλήθευση, είτε με διάψευσή της.

     Πληροφορηθήκαμε ότι διορίστηκε ως Πραγματογνώμων για τη Καταμέτρηση, την Εκτίμηση και τον Έλεγχο των ΑΝΘΙΒΟΛΩΝ πρόσωπο το οποίο δεν συγκαταλέγεται στους Πίνακες των Πραγματογνωμόνων του Πρωτοδικείου Άμφισσας ή άλλου Πρωτοδικείου, ούτε στους σχετικούς Καταλόγους και Μητρώα στα οποία έπρεπε να είναι εγγεγραμμένο για πέντε έτη, προκειμένου να του ανατεθεί η συγκεκριμένη αποστολή.  Το εν λόγω πρόσωπο, στερείται της απαιτούμενης Πιστοποίησης και των ανάλογων προσόντων εγγραφής σε Κατάλογο, αφού δεν έχει τις εξειδικευμένες Γνώσεις της Επιστήμης ή της Τέχνης, ούτε έχει πραγματοποιήσει ανάλογες Πραγματογνωμοσύνες για να έχει σχετική εμπειρία.  Ούτε, τις απαιτούμενες εξειδικευμένες γνώσεις μπορεί να τις αντλήσει από τους υφισταμένούς της υπαλλήλους της υπηρεσίας της, ούτε από τους υπαλλήλους, ή, τον έμμισθο Δικηγόρο του Δήμου Δελφών που κάλεσε και συνεργάσθηκε μαζί τους για να την συνδράμουν στο έργο που της ανετέθη.   Στην απόφαση δε του διορισμού της δεν αναφέρεται το θέμα της απόδειξης για τα δύο ΑΝΘΙΒΟΛΑ που φέρονται ότι λείπουν, ούτε ο διάδικος που έχει το βάρος της απόδειξης αναφέρεται πουθενά, ούτε  κλήθηκε να μετάσχει στους ελέγχους.     

     Πρόκειται για την Προϊσταμένη της Εφορείας Κλασσικών Αρχαιοτήτων Δελφών  κ. Αθανασία Ψάλτη, η οποία είναι απόφοιτος του τμήματος Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και τίθεται θέμα εξαίρεσης και αντικατάστασής της από τον διορισμό της ως Πραγματογνώμονα., αφού υφίσταται το ενδεχόμενο, με τα ανωτέρω ανεπαρκή δεδομένα, η εκδοθείσα Πραγματογνωμοσύνη να αποτελέσει τη βάση Δικαστικής Απόφασης.

     Πέραν των ανωτέρω λόγων, υπάρχουν και άλλοι, πρόσθετοι λόγοι, οι οποίοι συνηγορούν στην ακύρωση της εν λόγω πραγματογνωμοσύνης.

     Δεν καθορίζεται εάν ελήφθη και ποία είναι η αμοιβή της διορισμένης Πραγματογνώμονος.

     Δεν παρασχέθηκε το δικαίωμα, παρά το σχετικό αίτημα, του διορισμού μη Δικαστικού Πραγματογνώμονος – Τεχνικού Συμβούλου. 

     Δεν λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία πρώτης καταγραφής και αποτύπωσης από την υψηλής εξειδίκευσης, αναγνωρισμένη και στο εξωτερικό Συντηρήτρια Έργων Τέχνης κ. Ελίζα Πολυχρονιάδου, η οποία δεν κλήθηκε – όλως περιέργως -- προς παροχή διευκρινήσεων, ώστε να αποφευχθούν οι με πολλά ερωτηματικά ασάφειες της Πραγματογνωμοσύνης, ως προς το αν δωρίθηκαν ή όχι στον Δήμο, αν και ποία εξ αυτών ευρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές….! 

     Οφείλει να απαντήσει η κ. Ψάλτη, ποίος και πότε πραγματοποίησε την εργασία που περιλαμβάνεται στα δύο CD και στο ‘’στικάκι’’, τα οποία ενσωματώθηκαν στη Δικογραφία.

     Δεν περιγράφονται τα έργα των ΑΝΘΙΒΟΛΩΝ που δεν εντοπίσθηκαν από τη Πραγματογνωμοσύνη και δεν αναφέρονται τα σχέδια των Αγιογραφιών χωρίς Διάτρηση.

     Όσον αφορά την εμφανισθείσα Πραγματογνωμοσύνη – Εκτίμηση του έτους 2008, της πιστοποιημένης Πραγματογνώμονος κ. Εργίνας Ξυδούς, κατά την οποία ακολουθήθηκε επισπευσμένη διαδικασία εκτίμησης εξακοσίων έργων τέχνης Fast Track, με αναγκαστική αλλά λανθασμένη ομαδοποίηση και υπολογισμό του Μέσου Όρου, είναι προφανές, ότι η μεθοδολογία αυτή δεν συνίσταται για τη διατύπωση 

ορθών συμπερασμάτων εκτίμησης των συγκεκριμένων έργων, τα οποία είναι τα ελάχιστα σωζόμενα ποιοτικά έργα ιδιαίτερης κατεύθυνσης και εξ αυτού η παραδοχή επιφύλαξης για μελλοντικές διαφοροποιήσεις, της κ. Ε. Ξυδούς.    

     Ως εκ τούτου η κατά μέσο όρο εκτίμηση της αξίας των έργων των ΑΝΘΙΒΟΛΩΝ του Ζωγράφου Σπύρου Παπαλουκά στις 8.000 ευρώ ανά τεμάχιο, αδιακρίτως, δεν ανταποκρίνεται, σε καμία περίπτωση, στη πραγματικότητα, όπως δεν ανταποκρίνεται και η… συλλήβδην  συνολική τιμή των 2.792.000 ευρώ για τα 349 ΑΝΘΙΒΟΛΑ.

     Οι λανθασμένες αυτές εκτιμήσεις, παραπλάνησαν την Εισαγγελική Αρχή μέχρι του σημείου να αποφασίσει την αρχειοθέτηση της σοβαρότατης αυτής υπόθεσης.

     Πρέπει κάποια στιγμή να τεθεί ΤΕΛΟΣ στη ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ και την ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ των Ανέγγιχτων και των ….Ακαταδίωκτων. 

     Ο Πολιτισμός δείχνει το δρόμο  :  ΦΩΣ  σε  ΟΛΑ. 

              

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου